Nota: L'estat d'alarma declarat amb el RD 463/2020, de 14 de març, ha estat prorrogat, de moment, fins el 21 de juny a través del RD 555/2020, de 5 de juny.
Novetats introduïdes per la pròrroga del 5 de juny (fase 3)
Novetats introduïdes per la pròrroga del 22 de maig (fase 2)
***
Mitjançant aquest decret es declara l’estat d’alarma a tot el territori espanyol per una durada de quinze dies naturals. A aquests efectes, l’autoritat competent serà el Govern central. A més, per a l’exercici de totes les funcions que fa referència aquest RD, són autoritats competents delegades, en les seves respectives àrees de responsabilitat els ministeris de defensa, interior, sanitat i transports i mobilitat; que queden habilitats per dictar ordres, resolucions, disposicions i instruccions interpretatives. A més, durant l’estat d’alarma queda activat el Comité de Situació previst a la Llei 36/2015 de Seguretat Nacional. L’incompliment de les ordres de les autoritats durant l’estat d’alarma serà sancionat en virtut de la LO 4/1981.
Article 5. Col·laboració amb les autoritats competents delegades
Tots els cossos i forces de seguretat de l’estat, policies autonòmiques i policies locals queden sota les ordres directes del Ministre de l’Interior. Els agents de l’autoritat fer comprovacions en persones, béns, vehicles, locals i establiments per comprovar i impedir que es realitzin aquelles activitats suspeses per l’estat d’alarma.
També els serveis de protecció civil actuaran sota la dependència del Ministre de l’Interior.
Les autoritats competents podran requerir l’actuació de les forces armades.
Article 7. Limitació de la llibertat de ciruclació de les persones
Les persones només poden circular per les vides d’ús públic per a la realització d’una sèrie d’activitats molt concretes:
Adquisició d’aliments, productes farmacèutics i de primera necessitat
Assistència a centres, serveis i establiments sanitaris
Desplaçament al lloc de treball
Tornada al lloc de residència habitual
Desplaçament a entitats financeres i d’assegurances
Causa de força major o situació de necessitat
Altres activitats de naturalesa similar que s’hagi de fer individualment, tret d’alguna causa justificada
La circulació de vehicles queda restringida a les mateixes activitats i al repostatge en gasolineres o estacions de servei. El Ministeri de l’Interior podrà tancar o resgringir l’ús de carreteres o trams per raons de salut pública, seguretat o fluidesa.
Quan s’adoptin aquestes mesures s’informarà prèviament a les administracions autonòmiques competents.
Quan s’adoptin aquestes mesures es garantirà la divulgació entre la població
El personal estranger acreditat com a membre de missions diplomàtiques queda exceptuat de les limitacions a la llibertat de circulació, si aquest desplaçament està vinculat a les seves funcions oficials (DA I).
Article 8. Requises i prestacions
Les autoritats competents podran acordar que es facin requises temporal de tot tipus de béns necessaris per al compliment dels objectius d’aquest RD. De la mateixa manera, es podran imposar la prestacions personals obligatòries.
Article 9. Suspensió activitat educativa
Suspensió de l’activitat educativa presencial, inclosa l’universitària, així com totes les activitats formatives en centres públics i privats.
Sempre que sigui possible, es mantindran activitats educatives a distància.
Articles 10 i 11. Suspensió obertura d'establiments
Queda suspesa l’obertura d’establiments minoristes a través dels establiments comercials minoristes d’alimentació, begudes, productes i béns de primera necessitat; establiments farmacèutics, òptics, mèdics i productes ortopèdics; productes higiènics; perruqueries; premsa i papereria; combustible per a l’automoció; estancs; equips tecnològics i de telecomunicacions; aliments per animals de companyia; comerç per internet, telefònic o correspondència; tintoreries i bugaderies.
Queda suspesa qualsevol altra activitat que pugui suposar un risc de contagi, així com el consum de productes en els propis establiments.
S’evitaran aglomeracions i es controlarà la distància de seguretat.
Es suspèn l’obertura de museus, arxius, biblioteques, monuments, locals on es desenvolupin espectacles, les activitats d'hostaleria i restauració (només podran realitzar serveis d’entrega a domicili), verbenes, desfilades i festes populars.
L’assistència a llocs de culte i cerimònies civils i religioses queden condicionades a l’adopció de mesures per evitar les aglomeracions.
Articles 12 i 13. Autoritats civils sanitàries queden sota les ordres del ministre de Sanitat
Totes les autoritats civils sanitàries de les administracions públiques del territori nacional queden sota les ordres directes del ministre de Sanitat si és necessari, tot i que les administracions autonòmiques i locals mantindran la gestió dels corresponents serveis sanitaris. Aquestes mesures també permeten distribuir millor tots els mitjans tècnics i personals d’acord amb les necessitats arran de la crisi sanitària.
El personal i centres sanitaris militar contribuiran a reforçar el sistema nacional de salut
El ministeri de Sanitat podrà exercir aquelles facultats necessàries sobre centres, serveis i establiments sanitaris de titularitat privada.
El ministeri de Sanitat podrà impartir les ordres necessàries per assegurar l'abastiment del mercat i el funcionament dels serveis dels centres de producció, com l’intervenció i ocupació d'indústries, les requises temporals de béns o la imposició de prestacions personals obligatòries.
Article 14. El ministre de Transports queda habilitat per dictar els actes i disposicions que siguin necessaris per assegurar la protecció de persones, béns i llocs en la mobilitat.
Els serveis de transport públic per carretera, ferroviaris, aeris i marítims quedaran reduïts, almanco, en un 50%. També aquells de titularitat estatal, tret de rodalies, que mantindrà l’oferta de serveis.
Els serveis de transport públic de viatgers per carretera, ferroviaris i marítim de competència autonòmica o local sotmesos a contracte públic o OSP, o de titularitat pública, mantindran la seva oferta, tot i que es podran establir percentatges de reducció de serveis quan sigui necessari.
S'establiran uns criteris específics per al transport entre la peninsular i territoris no peninsulars i per al transport entre illes.
Els operadors de transport queden obligats a realitzar una neteja viària dels serveis de transport.
Els sistemes de venda de bitllets online inclouran missatges on es desaconselli viatjar.
El ministeri de Transports establirà les condicions necessàries per facilitar el transport de mercaderies a tot el territori nacional.
Les autoritats competents delegades podran adoptar mesures addicionals necessàries per limitar la circulació de mitjans de transport col·lectius.
Article 15. Les autoritats competents delegades adoptaran les mesures necessàries per a garantir l’abastiment alimentari i el funcionament dels serveis dels centres de producció. Si resulta necessari, es podran acompanyar els vehicles que realitzin el transport de béns de consum.
Es podran establir corredors sanitaris per permetre l’entrada i sortida de persones, matèries primeres i productes elaborats amb destí o procedents d’establiments on es produeixin aliments.
Les autoritats competents podran acordar la intervenció d’empreses o serveis i la mobilització dels cossos i forces de seguretat i forces armades per assegurar el bon funcionament del que diu aquest article.
Article 16. Les autoritats competents delegades adoptaran mesures necessàries per garantir el transit duaner, atenent prioritàriament els productes de primera necessitat.
Article 17. Les autoritats competents podran adoptar les mesures necessàries per garantir el subministrament d’electricitat, derivats del petroli i gas natural.
Article 18. Els operadors crítics de serveis essencials adoptaran les mesures necessàries per assegurar la prestació dels serveis essencials que li siguin propis. Aquesta exigència serà adoptada per aquelles empreses i proveïdors que siguin essencials per assegurar l’abastiment de la població i els serveis essencials.
Article 19. Els mitjans de comunicació de titularitat pública i privada queden obligats a inserir missatges, anuncis i comunicacions que les autoritats considerin necessaris emetre.
Queden suspesos els terminis següents:
Terminis processals de tots els òrgans jurisdiccionals (DA 2)
Administratius (DA 3): procediments amb entitats del sector públics.
Terminis de prescripció i caducitat de qualsevol acció i dret (DA 4)
DA 5. Els membres de les forces armades amb funcions previstes en aquest RD tindran el caràcter d’agents de l’autoritat.
Pròrroga del 24 d'abril al 9 de maig
Aquesta pròrroga inclou algunes novetats, com ara que els menors de catorze anys podran acompanyar a un adult responsable de la seva cura quan aquest realitzi algunes de les activitats permeses pel decret d’estat d’alarma o que s’habilita al Ministre de Sanitat per modificar les mesures de contenció de comerços, equipaments culturals, establiments i activitats recreatives, activitats d’hoteleria i restauració en l’àmbit territorial que específicament es determini.
Pròrroga del 10 al 24 de maig
Aquesta nova pròrroga estableix que el Govern central podrà acordar amb les autonomies la modificació, ampliació o restricció de les unitats d'actuació i les limitacions respecte de la llibertat de circulació de les persones i de les mesures de contenció per adaptar-les millor a l'evolució de l'emergència sanitària en cada comunitat autònoma. A més, s'introdueix la novetat que la vigència de l'estat d'alarma no serà un obstacle per a la celebració d'eleccions a parlaments autonòmics.
Resum del Decret llei 11/2020.
Els que incompleixin aquesta obligació podran ser sancionats amb multes de fins a 100 euros.