El Consell proposa enderrocar la rotonda a doble nivell de Rafal Rubí

L’Equip de Govern insular opta per substituir l’enllaç per una infraestructura en superfície que garantesqui igualment la seguretat i alhora eviti l’afectació paisatgística. Durà una proposta al ple de setembre.

02/08/2018
Miquel À. Maria i Miquel Preto, conseller de Cultura i Mobilitat, respectivament Miquel À. Maria i Miquel Preto, conseller de Cultura i Mobilitat, respectivament

El Departament de Cultura i Patrimoni del Consell de Menorca ha proposat l’enderrocament de construcció inacabada de la rotonda de doble nivell de Rafal Rubí, que va deixar l’anterior equip de govern insular. Una mola de ciment que ha esperat fins ara per saber quin seria el seu futur. L’equip de Govern està per substituir aquesta rotonda a doble nivell per una infraestructura en superfície igualment segura i operativa per al trànsit que no sigui tan voluminosa ni afecti tant el paisatge, especialment per la proximitat del viaducte a l’entorn de les dues navetes prehistòriques de Rafal Rubí.

És el que han explicat els consellers de Cultura i Mobilitat del conseller, Miquel Àngel Maria i Miquel Preto, respectivament després d’analitzar l’informe extern que s’havia encomanat.

Aquets informe extern encarregat pel Consell a Rafael Mata (professor a la Universitat de Madrid, geògraf paisatgista de gran prestigi i membre de l’equip que duu a terme la revisió del PTI de Menorca) i a Daniel Ferrer, sobre l’afectació paisatgística considera l’efecte visual de la rotonda a doble de nivell de negatiu” i també d’efecte “permanent”. Alhora apunta l’obra com“reversible”.

El mateix informe apel·la l’esperit de preservació paisatgística del PTI de 2003 (tot i que ara està en revisió), però també a informes com el d’ ICOMOS, assumit per la UNESCO l’any passat, que reclama la reorientació paisatgística de la candidatura a Patrimoni Mundial de Menorca Talaiòtica (Rafal Rubí és al llistat de jaciments de la Candidatura) i a “una major protecció de les conques visuals  de l’entorn”.

L’informe de Rafael Mata no qüestiona en cap moment els anteriors informes emesos al respecte, ni la legalitat tècnica, però entén que una obra parcialment executada pot ser avaluada novament, considerant els avanços normatius en matèria de protecció del paisatge i els impactes sobre el patrimoni. En aquest sentit cita la recent Llei Balear, 12/2016 d’Avaluació Ambiental de les Illes Balears, que motiva les mesures i protecció dels entorns i paisatges del patrimoni històric, arqueològic i cultural.

Amb tot l’exposat i avaluat per part de Mata i Ferrer, l’informe conclou que s’ha de considerar la conveniència de l’eliminació del viaducte”.

Amb la interpretació feta de l’informe, el Departament de Cultura i el mateix Equip de Govern insular, entenen que procedeix a l’enderrocament de l’actual rotonda inacabada i presentar una alternativa que resolgui millor l’impacte paisatgístic amb la seguretat vial en aquest punt de la carretera.

El proper mes de setembre es formularà una proposta sobre la qüestió a la sessió plenària del Consell.

 

Notícies relacionades

Maite Salord: “Ser la seu de la World Padel Tour és una molt bona notícia”

La nostra illa serà seu els propers 4 anys d’aquest esdeveniment, d’aquí la vicepresidenta insular hagi presenciat la semifinal a Madrid i s’hagi reunit amb els organitzadors per tancar l’acord.

Imatge de les primeres visites a les coves

Salord explica el projecte de les Coves de Cala Blanca als vesins i comerciants de la zona

La vicepresidenta insular ha expressat als presents que “Esperam tenir llicència a principi d’any i iniciar així els tràmits per adjudicar l’obra”.