Imagini que vostè viu a una casa de lloguer, però que el propietari s’ha reservat una sèrie de privilegis: li controla qui pot entrar o no a ca seva, li diu a quines botigues ha de fer la compra setmanal, i per acabar-ho d’adobar és ell i no vostè qui té la clau de la casa, de manera que cada vegada que hi vol entrar li ha de demanar permís.
D’acord, és una situació grotesca si parlam d’habitatge: ningú acceptaria aquestes condicions! En canvi, aquesta caricatura no es fa molt enfora del problema real que tenim els menorquins amb les portes d’entrada a la nostra illa —la nostra casa comuna—, l’aeroport i els ports de Maó i Ciutadella.
Més per Menorca, com a partit sobiranista, reivindica la capacitat de decidir des d’aquí sobre allò que ens afecta. Com a mínim, de participar en les decisions. I com a territori insular, és fonamental que tinguem el control de les portes d’entrada i sortida.
Pel que fa a l’aeroport, la situació actual és de subordinació total a la gestió centralitzada d’AENA, i ens trobam amb un fet francament absurd. Segons la normativa, cada comunitat autònoma té un Comitè de Coordinació Aeroportuària. Però els aeroports de major trànsit en poden tenir un de propi. Per açò, en el seu moment es van crear dos comitès propis a Eivissa i Palma. Resultat? El comitè balear, dirigit des de Palma, només s’ocupa de l’aeroport de Menorca!
En efecte, l’adjectiu que vostè pensa és correcte: es ridícul. Des de Més per Menorca reivindicam que l’aeroport de Menorca tengui un comitè propi amb totes les competències, i que compti amb la participació de les institucions menorquines i d’entitats empresarials i socials.
Amb açò tindríem, com si diguéssim, una còpia de la clau de ca nostra compartida amb el propietari, que no deixaria de ser AENA. Però en volem més: el comitè de rutes de l’aeroport de Menorca, que ja existeix, ha de tenir més competències i capacitat de decisió. L’interès principal d’AENA és engreixar el compte general de resultats. El seu interès no és la qualitat o rendibilitat dels visitants, o la connexió dels interessos de l’aeroport de Menorca amb els interessos generals de la societat menorquina. Per açò hi hem de tenir més poder decisió. Per seguir amb la metàfora, l’amo continuaria tenint clau de ca nostra, però per emprar-la hauria de comptar amb el nostre permís.
I també hem de parlar dels ports. Actualment, el port de Maó té la declaració d’interès general de l’Estat, i per açò se’n reserva la gestió. En canvi, el port de Ciutadella és gestionat pel Govern de les Illes Balears. Si l’interès estratègic de l’Estat significàs una inversió prioritària i una gestió preferent, tal vegada tindria sentit. Però no és el cas, i per tant hem d’aspirar a una gestió unificada dels dos ports, per part del Govern de les Illes Balears, amb la participació del Consell Insular i els Ajuntaments.
I una gestió més directa des d’aquí ha d’anar acompanyada de millores en la connectivitat per la mar. Reivindicam que el transport de mercaderies tengui un tractament especial dins el Règim Especial de les Illes Balears, i que el vehicle propi sigui considerat part del mateix bitllet, de manera que tengui la mateixa bonificació del 75% que el bitllet personal.
Aquestes són només algunes de les moltes propostes que des de Més per Menorca defensarem des de les institucions durant els propers quatre anys. Perquè tenim projecte, sabem el futur que volem, i som l’eina per aconseguir-lo.
Josep Castells, portaveu de Més per Menorca al Parlament