El conseller de Cultura i Patrimoni, Miquel Àngel Maria, ha encarregat un informe extern, per recomanació del Servei de Patrimoni, als geògrafs paisatgistes Rafael Mata i
Daniel Ferrer, ambdós de la Universitat Autónoma de Madrid. La finalitat és poder determinar l’impacte o afectació visual que representa la rotonda de Rafal Rubí, construïda a doble nivell per l’anterior equip de Govern de PP sobre els elements prehistòrics d’aquest indret, com són dues navetes d’enterrament.
Sis entitats menorquines (Col·legi d’Arquitectes, Institut Menorquí d’Estudis, Ateneu de Maó, GOB, Col·legi d’Arqueòlegs i Museu de Menorca) van enviar el passat mes de març un escrit al Consell qüestionant la rotonda a doble nivell de Rafal Rubí per la seva proximitat a aquests dues navetes d’enterrament. El conseller es va comprometre, davant l’escrit de les sis entitats, a sol·licitar un informe sobre el tema.
L’informe intern del Servei de Patrimoni, datat el 7 de març de 2018, sosté que, atesa la poca definició de la normativa a aplicar a les Illes Balears en relació al cas, l’informe del Servei de Patrimoni considera necessària l’elaboració d’un informe per part d’un expert en paisatge, que doni resposta a les qüestions plantejades per les entitats signants de l’escrit esmentat.
A la vista de l’informe de Patrimoni, i després d’haver realitzat diverses consultes tècniques, el conseller Maria ha decidit encarregar aquest informe extern recomanat pel Servei de Patrimoni als geògrafs paisatgistes Rafael Mata i Daniel Ferrer, de la Universitat Autònoma de Madrid.
L’elecció d’aquests dos experts respon al gran coneixement que el Dr. Rafael Mata té de Menorca, ja que forma part de l’equip professional que duu a terme la revisió del Pla Territorial Insular de Menorca. Mata ha recomanat el seu company de departament Daniel Ferrer per ajudar en la realització de l’estudi i l’informe encarregat, ja que el conseller de Cultura li ha demanat de tenir l’informe a finals de juny.
El conseller Maria considera que “la societat reclama una solució per al tram Maó-Alaior de la carretera general, i per tant s’imposa la urgència. Les solucions per aquest tram, siguin quines siguin, s’han de prendre com a tard el mes de juliol” ha afirmat.
La voluntat de l’equip de govern és construir una carretera segura respectuosa i per tant treballa per cercar una alternativa menys impactant que el viaducte de Rafal Rubí sobre les restes prehistòriques.
Miquel Àngel Maria surt al pas de les crítiques que va fer el PP quan va conèixer la petició de sis entitats de revisió: “el PP afirma que el pont elevat en lloc de perjudicar el monument el posa en valor, un disbarat que demostra una ignorància absoluta del Conveni europeu de paisatge, aprovat l’any 2000 i ratificat per Espanya el 2007, de les orientacions del Pla Nacional de Paisatge Cultural, aprovat el 2012, i de les polítiques actives de protecció visual del patrimoni històric que, en aplicació d’aquestes directrius, s’estan implementant arreu de l’Estat”.
L’equip de govern del Consell farà tot el possible per impulsar una solució alternativa a la macrorrotonda de Rafal Rubí, una solució menys impactant territorialment i visualment, i que garantesqui igualment la seguretat.
El partit ecosobiranista considera necessària la construcció d’una única depuradora nova que assumeixi el sanejament de les tres zones: Son bou, Sant Jaume i Torre Solí
El partit menorquinista critica que els atacs i cohibicions del portaveu popular Joan Pons Torres als síndics tenen com a objectiu acabar amb aquest òrgan independent de control a les administracions