MxMe demana al Govern que avalui l'impacte del Decret 'de llengües estrangeres'

Des de la posada en marxa de les mesures, no s'ha fet públic cap estudi sobre com ha afectat a les competències comunicatives de l'alumnat

05/03/2021

Més per Menorca ha presentat una proposta al Parlament perquè el Govern avalui periòdicament i faci públic quin impacte que té el Decret per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres sobre l’alumnat.

El motiu és que, després de quatre cursos d’aplicació del Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres als centres educatius públics, l’Executiu no ha fet públic cap estudi sobre l’impacte d’aquest decret i les seves mesures d’acompanyament en els infants i joves. Això, malgrat que MxMe ho ha demanat en diverses ocasions al Parlament.

«L’avaluació de les polítiques públiques és un esglaó fonamental en el procés d’elaboració d’aquestes, però sovint és oblidada», ha apuntat el diputat Josep Castells. De fet, els experts en gestió pública afirmen que, en general, a l’Estat Espanyol l’avaluació de polítiques públiques brilla per la seva absència. 

«És necessari que la Conselleria d’Educació, Universitats i Recerca avalui els resultats i l’efecte del Decret per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres i de totes les mesures d’acompanyament d’aquest decret. Només així es podrà saber fins a quin punt s’està assolint l’objectiu de millorar la competència en llengua estrangera de l’alumnat», ha incidit Castells. 

«Es tracta de conèixer millor quines són les mancances i quins són els resultats dels diferents mecanismes que s’han posat en marxa, de tal manera que en el futur es puguin formular noves mesures més acurades i eficaces per a aconseguir els objectius plantejats», ha explicat el diputat.

Cal recordar que el Decret permet  l’aplicació de l’ensenyament en una llengua estrangera a una assignatura no lingüística a primària, ESO, batxillerat i formació professional per part dels centres. A més, aquests poden sol·licitar a la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat l’ampliació de l’ensenyament en llengües estrangeres a una segona assignatura o mòdul no lingüístic del currículum a partir de quart de primària. En qualsevol cas, però, cada centre ha d’elaborar un projecte lingüístic de centre (PLC) que reculli el tractament de les llengües d’ensenyament dels centres educatius, i el Govern ha de garantir-ne la dotació de recursos. 

En síntesi, el Decret estableix un marc de referència per tal que cada centre pugui definir una proposta pedagògica per a l’ensenyament i aprenentatge de i en llengües estrangeres.

L’aprovació d’aquest decret, a més, va anar seguit de mesures de desenvolupament i acompanyament, com ara el desdoblament de grups d’anglès a partir de 15 alumnes a ESO, l’aplicació de nous currículums per facilitar que els centres educatius puguin incrementar el temps destinat a reforçar les matèries en llengua estrangera, els cursos gratuïts d’anglès avançat per a professorat, o l’adjudicació de noves places d’auxiliars de conversa nadius. 

Notícies relacionades

Maó treu a licitació la construcció de la nova residència a la zona de l’antic quarter de Santiago

Es tracta d’una fita molt important d’un projecte que vam posar en marxa durant l’alcaldia de na Conxa Juanola

Començam la reparació de l'aerogenerador espatllat del parc eòlic de Milà

Es preveu que amb dues setmanes torni a estar operatiu