0-3 és educació

Joana Gomila, diputada de Més per Menorca al Parlament de les Illes Balears

08/05/2026

L’etapa educativa de primer cicle d’educació infantil 0-3 anys és una etapa fonamental per al desenvolupament emocional i social dels nostres infants i per a la formació de les bases del seu aprenentatge.

Sí, una etapa educativa i no només assistencial. No són guarderies, no són ludoteques, SÓN ESCOLES! Escoles on es potencien les capacitats dels infants perquè el seu progrés psicomotor, afectiu, intel·lectual i social sigui òptim, amb una bona evolució i que els prepari per a les diferents etapes de la vida.

I com escoles que són necessiten més recursos i que les educadores i mestres d’aquesta etapa educativa tenguin unes condicions dignes perquè són una part molt important de l’educació dels infants de 0-3 anys de Menorca. La nostra illa sempre ha estat i continua sent un referent en l’educació 0-3, per açò hauria de ser un mirall pel Govern de les Illes Balears.

A Menorca el grau d’implantació del cicle educatiu de 0-3 anys és molt elevat des de fa dècades. Hem sabut construir, al llarg dels anys, un model d’educació 0-3 sòlid, amb una àmplia xarxa pública, una oferta de places educatives del 83% i amb una gratuïtat real de fins a 6 hores diàries, gràcies a l’esforç conjunt del Consell Insular i dels ajuntaments. Però, sobretot, hem estat capaços de dignificar el sector amb un conveni insular que, des de fa més d’una dècada, garanteix unes condicions laborals i salarials molt més justes per a les professionals.

Aquest model no és fruit de la casualitat, sinó de la lluita sostinguda de les treballadores del cicle educatiu 0-3, que han defensat durant anys que aquesta etapa fos reconeguda com una etapa educativa essencial. Han estat elles qui han aixecat, amb esforç i compromís, un sistema que avui és referent a les Illes Balears.

Ara bé, l’extensió de la gratuïtat a tota l’etapa educativa 0-3  ha implicat, també, un augment considerable de la demanda de places a 0-3 i sobretot de serveis complementaris, com el servei de menjador o el servei de matinera. La gratuïtat ha duit una sobrecàrrega a tot el col·lectiu treballador de l’etapa educativa 0-3, amb un augment de ràtios, de demanda de menjador, de feines burocràtiques, educatives i assistencials.  I mentrestant no han anat acompanyades de la millora de les condicions laborals de les professionals que treballen en l’àmbit de l’educació 0-3, de la reducció de les ràtios, de la millora en els menjadors escolars 0-3, ni de totes les millores  necessàries perquè l’oferta pública sigui suficient i de qualitat.

El Govern de les Illes Balears està centrant, ara, els seus esforços a augmentar places a Mallorca i Eivissa, sobretot a través de la concertació amb centres privats o la incorporació de noves unitats en centres concertats. El Govern de les Illes Balears va engrandint la xarxa concertada en detriment de la pública i deixa a Menorca a la cua de les propostes de millora de l’educació 0-3. Deixa enrere a l’illa que més capdavantera ha estat en educació 0-3 i posa en risc el model educatiu que s’ha demostrat més equitatiu i de qualitat. I açò, no ho podem permetre! El creixement de l’etapa 0-3 no es pot fer a costa de precaritzar les treballadores o d’afavorir la xarxa concertada en detriment de la pública.

Defensar l’etapa educativa 0-3 anys és apostar pel reconeixement social i educatiu de l’educació infantil, és apostar per una educació pública 0-3 de qualitat, és apostar per la igualtat d’oportunitats des dels primers anys de vida. És reclamar la dignitat laboral i l’estabilitat de totes les mestres i educadores, perquè la inestabilitat només genera incertesa i dificulta la continuïtat dels projectes educatius. I en aquesta defensa, les treballadores, han estat, són i han de continuar essent les principals protagonistes.

Per a les famílies aquesta realitat té un impacte directe en el seu dia a dia. L’accés a una educació 0-3 pública i de qualitat no només facilita la conciliació, sinó que garanteix que els seus fills i filles creixen en entorns educatius segurs, estables i enriquidors. Quan falten els recursos o es precaritzen les condicions de les professionals, no només es posa en risc el model educatiu, sinó també la confiança i la tranquil·litat de les famílies.

Per açò, el Govern de les Illes Balears no pot limitar-se a ampliar places sense garantir-ne la qualitat i no pot parlar d’equitat mentre sosté un sistema que precaritza les professionals que el fan possible.

La Conselleria d’Educació del Govern de les Illes Balears ha d’escoltar les reivindicacions dels col·lectius 0-3, ha de dignificar les condicions laborals de les treballadores i els ha de donar estabilitat, ha de prioritzar l’augment de les places públiques en l’etapa educativa 0-3, ha de revisar urgentment (de la mà dels col·lectius 0-3) el decret de mínims per disminuir les ràtios i ha de garantir l’atenció de l’alumnat amb necessitats educatives especials augmentant el nombre d’educadores de suport i el personal propi de cada centre d’educació infantil 0-3.

I mentrestant, ha d’anar avançant en l’assumpció de la gestió directa dels centres educatius 0-3 anys de titularitat pública, sense perdre la proximitat, ni la qualitat que s’ha aconseguit durant tants anys de dedicació a Menorca integrant a la funció pública el personal educatiu actual.

I en aquest sentit, Més per Menorca ha presentat una proposta al Parlament de les Illes Balears per demanar a la Conselleria d’Educació que millori la qualitat educativa del primer cicle d’educació infantil 0-3 anys i que garanteixi unes condicions dignes per als professionals que hi treballa.

Per què invertir en l’educació infantil  0-3 anys és invertir en futur!

Notícies relacionades

També hem de protegir les excursions escolars

Noemí García, portaveu de Més per Menorca al Consell Insular

Sold Out

Esteve Barceló, coordinador general de Més per Menorca

European Free Alliance

Cartellera

  • Mostra
  • Mostra
  • Mostra
  • Mostra
  • Mostra

Audiovisuals

Facebook

Twitter

El més llegit