L’etapa educativa de primer cicle d’educació infantil 0-3 anys és una etapa fonamental per al desenvolupament emocional i social dels nostres infants i per a la formació de les bases del seu aprenentatge.
Sí, una etapa educativa i no només assistencial. No són guarderies, no són ludoteques, SÓN ESCOLES! Escoles on es potencien les capacitats dels infants perquè el seu progrés psicomotor, afectiu, intel·lectual i social sigui òptim, amb una bona evolució i que els prepari per a les diferents etapes de la vida.
I com escoles que són necessiten més recursos i que les educadores i mestres d’aquesta etapa educativa tenguin unes condicions dignes perquè són una part molt important de l’educació dels infants de 0-3 anys de Menorca. La nostra illa sempre ha estat i continua sent un referent en l’educació 0-3, per açò hauria de ser un mirall pel Govern de les Illes Balears.
A Menorca el grau d’implantació del cicle educatiu de 0-3 anys és molt elevat des de fa dècades. Hem sabut construir, al llarg dels anys, un model d’educació 0-3 sòlid, amb una àmplia xarxa pública, una oferta de places educatives del 83% i amb una gratuïtat real de fins a 6 hores diàries, gràcies a l’esforç conjunt del Consell Insular i dels ajuntaments. Però, sobretot, hem estat capaços de dignificar el sector amb un conveni insular que, des de fa més d’una dècada, garanteix unes condicions laborals i salarials molt més justes per a les professionals.
Aquest model no és fruit de la casualitat, sinó de la lluita sostinguda de les treballadores del cicle educatiu 0-3, que han defensat durant anys que aquesta etapa fos reconeguda com una etapa educativa essencial. Han estat elles qui han aixecat, amb esforç i compromís, un sistema que avui és referent a les Illes Balears.
Ara bé, l’extensió de la gratuïtat a tota l’etapa educativa 0-3 ha implicat, també, un augment considerable de la demanda de places a 0-3 i sobretot de serveis complementaris, com el servei de menjador o el servei de matinera. La gratuïtat ha duit una sobrecàrrega a tot el col·lectiu treballador de l’etapa educativa 0-3, amb un augment de ràtios, de demanda de menjador, de feines burocràtiques, educatives i assistencials. I mentrestant no han anat acompanyades de la millora de les condicions laborals de les professionals que treballen en l’àmbit de l’educació 0-3, de la reducció de les ràtios, de la millora en els menjadors escolars 0-3, ni de totes les millores necessàries perquè l’oferta pública sigui suficient i de qualitat.
El Govern de les Illes Balears està centrant, ara, els seus esforços a augmentar places a Mallorca i Eivissa, sobretot a través de la concertació amb centres privats o la incorporació de noves unitats en centres concertats. El Govern de les Illes Balears va engrandint la xarxa concertada en detriment de la pública i deixa a Menorca a la cua de les propostes de millora de l’educació 0-3. Deixa enrere a l’illa que més capdavantera ha estat en educació 0-3 i posa en risc el model educatiu que s’ha demostrat més equitatiu i de qualitat. I açò, no ho podem permetre! El creixement de l’etapa 0-3 no es pot fer a costa de precaritzar les treballadores o d’afavorir la xarxa concertada en detriment de la pública.
Defensar l’etapa educativa 0-3 anys és apostar pel reconeixement social i educatiu de l’educació infantil, és apostar per una educació pública 0-3 de qualitat, és apostar per la igualtat d’oportunitats des dels primers anys de vida. És reclamar la dignitat laboral i l’estabilitat de totes les mestres i educadores, perquè la inestabilitat només genera incertesa i dificulta la continuïtat dels projectes educatius. I en aquesta defensa, les treballadores, han estat, són i han de continuar essent les principals protagonistes.
Per a les famílies aquesta realitat té un impacte directe en el seu dia a dia. L’accés a una educació 0-3 pública i de qualitat no només facilita la conciliació, sinó que garanteix que els seus fills i filles creixen en entorns educatius segurs, estables i enriquidors. Quan falten els recursos o es precaritzen les condicions de les professionals, no només es posa en risc el model educatiu, sinó també la confiança i la tranquil·litat de les famílies.
Per açò, el Govern de les Illes Balears no pot limitar-se a ampliar places sense garantir-ne la qualitat i no pot parlar d’equitat mentre sosté un sistema que precaritza les professionals que el fan possible.
La Conselleria d’Educació del Govern de les Illes Balears ha d’escoltar les reivindicacions dels col·lectius 0-3, ha de dignificar les condicions laborals de les treballadores i els ha de donar estabilitat, ha de prioritzar l’augment de les places públiques en l’etapa educativa 0-3, ha de revisar urgentment (de la mà dels col·lectius 0-3) el decret de mínims per disminuir les ràtios i ha de garantir l’atenció de l’alumnat amb necessitats educatives especials augmentant el nombre d’educadores de suport i el personal propi de cada centre d’educació infantil 0-3.
I mentrestant, ha d’anar avançant en l’assumpció de la gestió directa dels centres educatius 0-3 anys de titularitat pública, sense perdre la proximitat, ni la qualitat que s’ha aconseguit durant tants anys de dedicació a Menorca integrant a la funció pública el personal educatiu actual.
I en aquest sentit, Més per Menorca ha presentat una proposta al Parlament de les Illes Balears per demanar a la Conselleria d’Educació que millori la qualitat educativa del primer cicle d’educació infantil 0-3 anys i que garanteixi unes condicions dignes per als professionals que hi treballa.
Per què invertir en l’educació infantil 0-3 anys és invertir en futur!
Noemí García, portaveu de Més per Menorca al Consell Insular