La Comissió de Salut del Parlament de les Illes Balears ha aprovat aquest dimecres, amb el suport de tots els grups parlamentaris, una Proposició no de llei (PNL) defensada per la diputada Més per Menorca Patricia Font per instar el Ministeri de Foment, AENA i ENAIRE a adaptar-se a la realitat del sistema de salut de les Illes Balears, i garantir el funcionament del transport aeri sanitari i urgent de Menorca, “com ha funcionat exitosament durant els darrers 20 anys”.
La proposta aprovada insta el Govern de les Illes Balears a adreçar-se al Ministeri de Foment, AENA i ENAIRE per expressar-los la seva preocupació “pels efectes negatius” que tindrà el Reial Decret 703/2016, i l’acord de transitorietat, sobre el funcionament del transport aeri sanitari urgent a Menorca; demanant alhora “una revisió i adaptació urgent de la nova normativa a la realitat del sistema de salut de les Illes Balears”.
Més per Menorca recorda que el sistema sanitari de les Balears està estructurat de tal manera que determinats serveis, tractaments o teràpies només són accessibles i dispensats en un Hospital General, Son Espases i que, l’any passat, “es va fer una passa important quan, a partir dels compromisos dels acords pel canvi, i amb l’eficaç resposta del Govern, el servei d’avioneta ambulància va passar d’estar disponible només 12 hores, a estar-ho 24 hores al dia, 365 dies l’any”.
Perquè es puguin fer vols urgents de trasllat de malalts a qualsevol hora i quan l’Aeroport de Menorca està tancat, AENA i el Centre de Control de Trànsit Aeri de Palma (ENAIRE) han mantingut un acord pel qual aquestes operacions es poden realitzar sense el servei de Control de Trànsit Aeri (ATC). Un acord que ha estat en funcionament durant més de vint anys i que ha donat “molt bons resultats sense registrar mai, en aquest llarg període de temps, cap incidència de seguretat”.
La situació, emperò, ha canviat, i l’actual sistema de gestió del transport urgent de malalts pot perillar arran del Reial Decret 703/2016, aprovat pel Govern de l’Estat. Un Reial decret que complica un sistema que fins ara ha estat “segur, eficaç i altament satisfactori”. Per aplicar aquest RD703/2016 cada aeroport interessat ha de fer un estudi previ de seguretat adaptant les operacions dels vols a la nova normativa que, en qualsevol cas, com han explicat alguns experts, “no aportarà cap millora a la situació anterior, ans el contrari la complicarà i augmentarà els riscos relacionats amb el trànsit aeri, a més d’allargar la durada dels vols innecessàriament per als malalts”.
A partir de la nova norma, les tripulacions no podran decidir les millors rutes i maniobres sinó que s’hauran d’ajustar a maniobres concretes. D’aquesta manera, segons la PNL, “es limita molt la capacitat i autonomia dels vols i no es garanteix la mínima demora compatible amb el millor per al malalt”..
Però mentre no es tramita i aprova l’esmentat estudi de seguretat, el RD703/2016 ja és vigent, determinant que no es pugui realitzar cap operació de vol de transport urgent fora de l’horari operatiu. Només un acord transitori i in extremis va evitar perdre un servei tan essencial per a les Illes, que funciona amb greus limitacions, com que just que hi hagi alguns núvols baixos, boira, tempesta, ets., els vols no es poden dur a terme.
El partit menorquinista proposa augmentar l'aportació del Govern al Consell Insular en matèria de transport públic
El partit menorquinista enregistra una moció al Parlament perquè el Govern d’Espanya transfereixi a la Comunitat el finançament que li pertoca