La reparació de les pintades efectuades la setmana passada al monument de sa Naveta des Tudons costarà entre 20.000 i 40.000 euros, segons un avanç de l’informe que s’està elaborant i calcular els danys que significaren les agressions comeses a la construcció funerària datada en 3.000 anys d’antiguitat. Així ho ha explicat Antoni Ferrer, director insular de Cultura i Patrimoni.
Ferrer ha explicat en roda de premsa que mancava concretar si les tasques de neteja s’han de fet en productes químics o amb mitjans físics per retirar la pintura, que afecta a 81 pedres de l’edificació prehistòrica. El director insular ha manifestat també que “els agressors al monument eren conscients del que feien i el que volien era fer mal a la societat”.
Per la seva part, el conseller insular de Cultura, Miquel Àngel Maria, ha qualificat la malifeta de fets excepcionals “ja que la gent a Menorca està molt conscienciada sobre el valor del patrimoni”. De fet, tant Maria com Ferrer, han agraït la bona resposta de col·laboració ciutadana per a facilitar informació, així com les mostres de suport.
Maria ha avançat que el Departament de Cultura ja s’ha posat a treballar per concretar un sistema de vigilància, però el que serà impossible és fer-ho amb guardes de seguretat a tots els jaciments arqueològics, perquè “és econòmicament impossible”. Sí ha afirmat que ja han contactat amb empreses per a una vigilància sota sistemes tecnològics, però que tanmateix no s’informarà de quins, “perquè així ens ho recomana la policia i al Direcció General de l’Estat a Menorca”.
Altrament, Maria també ha demanat prudència a la ciutadania i als mitjans de comunicació sobre la difusió d’informacions que no siguin contrastades i demana alhora no donar detalls concrets de les operacions policials per no alertar o prevenir els delinqüents. El conseller ha dit que les recomanacions de la policia són que “el millor és donar i difondre la mínima informació possible, amb la finalitat de detenir els agressors”. De fet, el conseller ha indicat que el cercle als desaprensius infractors s’estreny i publicar molts detalls de la investigació permetria escapolir-se als delinqüents i complicaria la seva detenció.
El partit menorquinista demanarà al pròxim ple quin ha estat el motiu del canvi de criteri de l’equip de govern, que inicialment havia defensat el canvi d’ubicació
El partit menorquinista demana la col·laboració del Consell Insular amb el GOIB per aconseguir un servei més eficaç