MxMe proposa una llei perquè no es puguin repetir casos com el de les obres de Fornells

Els menorquinistes també volen frenar la massificació nàutica limitant la capacitat de decisió de Ports IB i que Consell i ajuntaments, amb més sensibilitat, tenguin ‘la darrera paraula’

12/07/2022

Més per Menorca ha registrat al Parlament una Proposició de llei amb la intenció de reequilibrar els poders sobre molls i altres instal·lacions portuàries que té actualment Ports IB. L’objectiu és que consells i ajuntaments adquireixin més competències i els seus informes siguin vinculants, per exemple, a l’hora d’ampliar infraestructures.

«El motiu principal és que Ports IB no és una entitat alineada amb les polítiques de protecció del territori necessàries per lluitar contra la massificació i el canvi climàtic», segons que ha assegurat el diputat Josep Castells, «sinó que es tracta d’un organisme amb una lògica pròpia, que cerca un resultat econòmic positiu i no compta amb la participació ciutadana que sí que tenen Consells i ajuntaments, institucions democràtiques i molt més properes al ciutadà».

«La sensibilitat dels menorquins i menorquines per preservar el seu territori s’ha demostrat en la remodelació de Fornells, cas en què Ports IB ha continuat fent ‘la seva’ sense tenir en compte que estam en un moment històric on cal posar límits», ha explicat Castells, qui ha advertit que «si no es frena la capacitat d’actuació de Ports IB, es podria repetir amb el Port d’Addaia l’oposició frontal de la ciutadania i de les institucions menorquines».

A més, consideram que ajuntaments i consells poden fomentar la participació dels agents socials en la política portuària i poden prendre millors decisions tenint en compte la globalitat del territori, cosa que no fa Ports IB.  

«Per exemple, en el cas d’Addaia, si s’aprova la llei que proposam, l’informe del Consell seria vinculant i probablement contrari al que Ports IB ha aprovat inicialment:  una ampliació amb un gran impacte sobre una zona que té un importantíssim valor ecològic, en contra del que preveu el Pla Territorial Insular de Menorca», ha comentat Castells.

D’altra banda, pretenem que s’incorpori el concepte de ‘capacitat de càrrega nàutica’ a la llei vigent actualment (del 2005), ja que el temps ‘i la creixent conscienciació entre la ciutadania sobre la necessitat de preservar el medi natural, fa necessària la incorporació de la perspectiva de la sostenibilitat (...)’.

Aquesta modificació de la llei actual ha de servir també perquè la no superació de la càrrega nàutica del litoral sigui un dels objectius fonamentals de l’administració autonòmica, ja que «és essencial ordenar també els fondejos o la capacitat d’eslora dels diferents ports esportius si volem combatre la massificació des de tots els àmbits», ha assenyalat el diputat.

Per tant, si s’aprova la proposta de Més per Menorca, el Pla general de ports haurà d'incloure un estudi de capacitat de càrrega del litoral de cadascuna de les illes i de cadascun dels ports per a embarcacions recreatives, el resultat del qual haurà de condicionar l’increment del nombre de fondejos, la capacitat d'eslora dels diferents ports esportius i la capacitat de les marines seques.

Etiquetes

Notícies relacionades