Més per Menorca proposa que es pugui fixar un límit al desembarcament de visitants per Sant Joan

Més per Menorca presenta al·legacions al projecte de decret de transport marítim que impulsa el Govern

15/06/2022

Més per Menorca ha presentat al·legacions al projecte de decret de transport marítim del Govern que actualment es troba en exposició pública. Consideram, en primer lloc, que és necessari que aquest decret faci referència a l’impacte que pot tenir el transport marítim en matèria de seguretat en determinades dates i llocs assenyalats. L’exemple més evident d’aquesta problemàtica són les festes de Sant Joan de Ciutadella, que tenen una afluència massiva de visitants, que arriben principalment per la via marítima. En paraules de Josep Castells, diputat de Més per Menorca, «hem de tenir en compte que els espais insulars, limitats per naturalesa, presenten uns límits a l’arribada de passatgers que no tenen els espais continentals». Per açò, els menorquinistes defensen que «s’han de posar topalls a l’afluència de visitants per Sant Joan. Aquesta no és l’única via d’entrada a l’illa, però si la principal via d’arribada dels visitants que venen per les festes», en paraules del Castells. En aquest sentit, Més per Menorca explora la figura de les obligacions específiques singulars prevista a la Llei del transport marítim de les Illes Balears, a la qual el projecte de decret en exposició pública no hi fa referència.

Per altra banda, denunciam que «durant l’estiu deixam venir a qui vulgui, però durant l’hivern els residents no tenim prou connexions per anar i venir a Mallorca: fixar un topall d’arribades no vol dir renunciar que s’estableixi un mínim de freqüències per la resta de l’any».Per això, Més per Menorca considera del tot insuficient la proposta de decret que ha formulat el Govern, que hauria de determinar la condició d’almenys una freqüència diària que permeti a un ciutadà anar de Menorca a Mallorca i tornar a l’illa d’origen el mateix dia. En paraules de Castells, «aquesta seria la forma de donar resposta a les necessitats dels residents a Menorca, ja que són –juntament amb eivissencs i formenterers– els qui pateixen la doble i triple insularitat, i necessiten desplaçar-se ordinàriament mitjançant aquestes línies per accedir a serveis que només es troben a Mallorca».

Finalment, Més per Menorca considera que caldria que el decret agilitzàs el mecanisme a l’establiment d’una Obligació de Servei Públic (OSP) quan les navilieres incompleixen les condicions que es consideren mínimes per garantir el servei necessari. El text del decret que el Govern ha proposat preveu que s’hagi d’esperar l’incompliment durant cinc dies abans de poder activar la declaració d’OSP, «el que no es pot tolerar, perquè tampoc s’especifica si han de ser consecutius», ha apuntat Castells.  Per això, «demanam que les companyies operadores hagin d’informar amb una antel·lació mínima de quinze dies a l’administració de la interrupció del servei o d’alteracions d’aquest que provoquin l’incompliment de les condicions mínimes».

Notícies relacionades

MxMe proposa una llei perquè no es puguin repetir casos com el de les obres de Fornells

Els menorquinistes també volen frenar la massificació nàutica limitant la capacitat de decisió de Ports IB i que Consell i ajuntaments, amb més sensibilitat, tenguin ‘la darrera paraula’