Maó licita un nou contracte de neteja viària: més recursos, telecontrol i criteris de sostenibilitat

El nombre de treballadors passarà de 25 a 35 durant l'estiu

29/05/2022

El plantejament d’aquest contracte, el pressupost base del qual és de 17.773,103,03 euros (IVA inclòs), pretén una millora substancial en l’organització i dimensionament dels serveis de neteja, per aconseguir una major cobertura i freqüències suficients, una millora en el control i seguiment dels serveis prestats, i en el seguiment de les incidències, alhora que pretén una major connexió amb la ciutadania.

La proposta de plecs s’ha vingut estudiant i redactant, per tant, a partir d’aquesta realitat i de les demandes actuals, i amb totes les aportacions, queixes i mancances detectades en l’actual contracte, que es va licitar per última vegada el 2003.

Els requisits mínims contemplen que el servei es realitzi tots els dies de l’any, inclosos els caps de setmana i els festius, tant el matí com el capvespre, i, si fos precís, de matinada, per poder garantir l’eficiència del servei. Actualment, el servei de neteja a peu només es realitza els matins dels dies d’entre setmana. A més, s’estableix quins seran els efectius durant la temporada baixa i la temporada alta.

Els serveis que desenvoluparà l’empresa concessionària es diferencien entre ordinaris (els rutinaris, que corresponen a les tasques de neteja de paviments, amb escombrada manual, escombrada mecànica, hidroneteja, etc.) i els especials (comporten una gestió específica, com pot ser, per exemple, en el cas de les festes patronals o d’incidències imprevistes, com, per exemple, accidents o vessaments).

Pel que fa a les novetats, es contempla el telecontrol dels serveis, per millorar la funcionalitat i eficiència de la neteja urbana, així com per a la transparència i la difusió del funcionament de cara a la ciutadania.

Una altra de les actualitzacions del contracte és el servei de l’inventari de papereres: mentre que, fins ara, era la Brigada Municipal l’encarregada de mantenir i reposar les papereres municipals, aquesta feina passarà a assumir-la l’empresa de neteja.

A més, la neteja de grafits, adhesius, cartells i xiclets de les façanes particulars quedarà regularitzada, de manera que sigui l’empresa adjudicatària la que se n’encarregui, previ requeriment de la persona afectada.

L’adjudicatària també haurà de tenir en compte les zones d’aparcaments públics o de POIMA, que fins ara no entraven explícitament en el contracte.

A més, els plecs tècnics estableixen que l’empresa que guanyi la concessió haurà d’aportar els vehicles i la maquinària específica, entre els quals hi haurà d’haver 10 vehicles auxiliars elèctric per a l’escombrada manual, un vehicles auxiliar elèctric amb equip d’aigua a pressió o un camió cisterna insonoritzat per l’aigualeig, entre d’altres.

Pel que fa al personal, se subrogaran els treballadors/ores amb els drets actuals i l’antiguitat. A més dels 25 treballadors/ores que hi ha ara en el servei de neteja, durant la temporada alta, el nou contracte ampliaria la plantilla fins a 35 persones.

També es requeriran criteris de sostenibilitat, com el consum racional d’aigua regenerada, pluvial o depurada, així com la incorporació de vehicles elèctrics i l’ús eficient de l’energia.

La proposta inclou una previsió de creixement de futur, d’un màxim del 20 %, que és el que permet la llei.

A partir de l’aprovació i certificació del plec tècnic de licitació, es publicarà al portal de contractació pública de l’Estat i les empreses tindran 30 dies per presentar les seves ofertes.

Per la seva banda, la tinenta d’Alcaldia de Medi Ambient, Conxa Juanola, explica que aquest contracte que sortirà a concurs s’adaptarà a les dimensions de la realitat de la ciutat i a les demandes actuals detectades en el vigent contracte. A més, afegeix que aquest servei sortirà a concurs ara, coincidint amb la segregació del servei de recollida de residus, que assumirà el Consorci de Residus.

Notícies relacionades

Joana Gomila es reuneix amb el Govern per coordinar actuacions en matèria d’habitatge

A la reunió s'ha sol·licitat que el Govern balear estudiï les possibilitats d'adquirir, via tempteig i retracte o algun altre sistema, habitatges a la SAREB, per posar a l'abast de la ciutadania edificis ja construïts i que estan buits

L'Ajuntament des Castell posa en marxa un centre de formació de persones desocupades

L’objectiu és contribuir a la formació i l’ocupabilitat de les persones desocupades