Maó avança cap a un model de ciutat més amable i sostenible

Conclou la pacificació del trànsit als carrers de Ses Moreres, Sant Jordi i Bastió

17/06/2021

Després de la transformació a plataforma única de tres dels carrers més importants del centre de Maó (Moreres, Sant Jordi i Bastió), l’Ajuntament impulsarà una pacificació del trànsit en aquestes vies i, en conseqüència, també es pacificarà el trànsit a s’Esplanada i el carrer de Sa Lluna.

Aquesta iniciativa s’impulsa amb l’objectiu d’avançar cap a un model de ciutat més amable, que permetrà dinamitzar l’activitat social, econòmica i comercial del centre històric de Maó, potenciant, també, la mobilitat de les persones amb mitjans sostenibles.

La pacificació en aquests carrers es farà mitjançant un sistema mixt, amb càmeres de vigilància, a mig camí entre la peatonalització i la lliure circulació de vehicles en aquests carrers.

Un model que permet la dinamització social i que garanteix, a la vegada, la circulació dels vehicles del veïnat, serveis de transport o d’emergència i autoritzats. Aquest sistema s’ha estudiat a la Mesa de Mobilitat i té el vist i plau de la Policia Local, com a sistema més idoni per un control mixt i flexible. Es col·locaran als carrers Esplanada, Sant Jordi, i Sa Lluna, estaran àmpliament senyalitzades. L’accés a l’aparcament de s’Esplanada seguirà sent lliure per a tothom.

Model de Ciutat

Així, Maó segueix el seu avanç cap a un model de ciutat més amable i sostenible, en consonància amb el full de ruta de les principals ciutats europees, que evolucionen inequívocament cap a una tipologia on els vianants guanyen cada vegada més protagonisme i els centres històrics es converteixen en un punt de trobada de la gent, que s’hi reuneix i hi desenvolupa la seva activitat social i econòmica.

En aquest sentit, la transformació de carrers emblemàtics mitjançant l’empedrat de plataforma única no sols millora l’accessibilitat de les persones sinó que dinamitza i revitalitza els carrers de la ciutat, amb l’increment de l’activitat de les persones, tal com va passar, en el seu moment a la plaça Constitució, al primer tram de Ses Moreres o ara al carrer Bastió, després de la seva reforma.

Així mateix, el model de ciutat que impulsa l’Ajuntament de Maó torna a posar de manifest el compromís del consistori amb compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de la ONU. Concretament, aquesta pacificació del trànsit dóna compliment l’ODS nombre 11 que demana l’impuls de ciutats sostenibles, l’ODS nombre 13, que demana accions en favor del clima i l’ODS nombre 3 que demana l’impuls de mesures que afavoreixin a la salut pública.

Per altra banda, des del gener de l’any 2019 l’Ajuntament de Maó forma part de l’associació internacional “Ciudades que Caminan”, que té l’objectiu d’impulsar un model de ciutat on els vianants siguin els màxims protagonistes de la mobilitat urbana i l’espai públic. Formar part d’aquesta entitat implica un compromís amb la millora de l’espai públic com un lloc per caminar, estar i socialitzar.

Resposta a un problema històric del trànsit a Maó

Amb aquesta pacificació, també es donarà resposta a una problemàtica històrics del trànsit a Maó, com és l’entrada d’un excés de vehicles als carrers més cèntrics de la ciutat per s’Esplanda. Concretament, els informes del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) assenyalaven aquest carrer com un dels punts amb més trànsit de la ciutat, amb el pas de 18.500 vehicles al dia durant l’estiu. Un trànsit excessiu per una part del centre de la ciutat on existeix una gran afluència de persones i on s’hi ubiquen, a més, un gran nombre de comerços i establiments.

La pacificació d'aquests trams del centre històric figuren com una de les actuacions indicades al PMUS, aprovat el desembre de 2019. El document desenvolupa la proposta per a la pacificació d'entrada de vehicles per l'Esplanada, contemplant restriccions d'accés al trànsit rodat.

En aquest sentit, durant la realització del PMUS, es va detectar que existeix un excés de vehicles que fan una circumval·lació interna per Vasallo / Quadrado/ Esplanada / Moreres / Cos de Gràcia/Ramon i Cajal / Infanta / Anuncivay... fet que provoca un increment del trànsit rodat molt elevat entre els carrers de Moreres i Cos de Gràcia.

Càmeres de vigilància

Una vegada acabada la transformació dels emblemàtics carrers de Ses Moreres, Bastió, i tot Sant Jordi, l’Ajuntament pacificarà la circulació de vehicles en aquests tres carrers i, en conseqüència, també es pacificarà el trànsit de s’Esplanada i el carrer de Sa Lluna.

Així, el consistori optarà per un sistema mixt, a mig camí entre la peatonalització total i el lliure accés de vehicles actual. Un model que permet la dinamització social i que garanteix la circulació dels veïns del centre i dels serveis essencials.

Es tracta d’un sistema que serà àmpliament senyalitzat perquè la població tengui coneixement de la presència de les càmeres.

Per altra banda, és important destacar que, a diferència del sistema de càmeres instal·lat anys enrere a la plaça Reial, que es va demostrar que no funcionava correctament, ara serà l’Ajuntament de Maó qui gestioni, íntegrament, les sancions. Per tant, l’empresa que instal·li les càmeres no s’endurà cap percentatge de les sancions i, en conseqüència, queda descartat l’afany recaptatori. En aquest sentit, cal recordar que amb el sistema de càmeres antic de la plaça Reial, l’empresa es quedava amb un 50% de les sancions.

Aquest sistema de vigilància permetrà l’accés en aquests punts dels següents vehicles:

Accés als veïns de Centre Històric
Accés a PMR
Accés als comerciants
Accés de vehicles de càrrega i descàrrega
Accés dels vehicles d'emergència, policia, neteja i altres serveis.
Accés al transport públic col·lectiu a l'estació d'autobusos.
Accés dels taxis a les parades de l'esplanada i estació d'autobusos.
Accés de tots els vehicles a les zones d'aparcament estipulades.
Accés a bicicletes i patinets.
Accés a altres vehicles autoritzats.

Les càmeres tindran enregistrades les matrícules dels vehicles inclosos dins els supòsits anteriors.

Aquest sistema també permetrà excepcions puntuals, per donar les facilitats necessàries als ciutadans i ciutadanes que en qualque moment concret puguin tenir la necessitat de circular per aquests carrers.

Accés al centre garantit per la resta de d’accessos actuals.

A excepció d’aquests carrers, els vehicles de tothom podran seguir accedint al centre de la ciutat per la resta d’accessos habituals.

Cal recordar que, actualment, l’accés de vehicles en aquest carrers ja està limitat per les obres de reforma, fet que ha permès estudiar i posar a prova les alternatives de trànsit.

Per altra banda, també cal recordar que s’han desplaçat les aturades de càrrega i descàrrega i també les aturades per accedir a les farmàcies, que abans estaien ubicades en aquests carrers de plataforma única.

 

Notícies relacionades

L'Ajuntament des Castell reurbanitzarà la zona de dalt cala Corb

El primer tinent d'Alcaldia de Vies Públiques, Joan Antoni Serra, assegura que "aquesta actuació és molt necessària, ja que permetrà millorar la connexió entre els carrers Fàbregues i Stuart, millorant la mobilitat i recuperant espais per als vianants"

Ciutadella celebra el Dia Internacional de les Persones Grans

S’ha llegit un manifest unitari de tots els grups polítics, s’ha projectat un vídeo i els usuaris de la residència geriàtrica han explicat la seva experiència vital