El Consell Insular i l’Ajuntament de Ferreries presenten la restauració del pont de Sa Bova

La intervenció evitarà l’esfondrament d’aquest pont del camí d’en Kane construït al segle XVIII

19/12/2020

La batlessa de Ferreries, Joana Febrer; el conseller de Cultura, Miquel Àngel Maria; el regidor de medi ambient, Biel Janer, i Francesc Pallicer en representació dels Amics del Camí d’en Kane, han presentat avui el projecte de restauració del pont de Sa Bova, situat al camí d’en Kane, que travessa el torrent de Trebalúger entre els llocs de Sant Patrici i el Lloc de Vall.

Es tracta d’un dels dos ponts que, junt amb el de Binimoti, s’ubiquen al camí d’en Kane al terme de Ferreries. Tots dos ponts van ser construïts l’any 1715 pel mestre d’obres Francesc Marquès, per encàrrec de la Universitat de Ciutadella (actual Ajuntament), segons consta a la fitxa del catàleg municipal de patrimoni històric de Ferreries, revisada fa un any per l’historiador i arxiver Joan Pons Alzina.

Després del desafortunat esbucament del pont de Binimoti, el juliol de 2018, els Amics del Camí d’en Kane van manifestar la seva preocupació pel precari estat de conservació del pont de Sa Bova, i van plantejar la necessitat d’una intervenció de restauració per salvar-lo.

Fa alguns anys el pont de Sa Bova va ser sotmès a una petita obra de consolidació, feta amb formigó i sense cap projecte. A pesar del caràcter inadequat d’aquesta intervenció, ha preservat la integritat del pont fins avui. Tot i així, el pont amenaça ruïna, i per açò fa uns mesos un grup de voluntaris dels Amics del Camí d’en Kane van apuntalar el pont amb una estructura de fusta, per evitar el despreniment de cantons de marès de les voreres i aturar el procés de degradació.

El 2019, l’Ajuntament de Ferreries va encarregar un projecte de reconstrucció, amb procediments tradicionals, i enguany l’Ajuntament i el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell han acordat la signatura d’un conveni per finançar i executar aquesta obra. El projecte tindrà un cost màxim de 73.000€, que es repartiran en un 90% a càrrec del Consell Insular (66.000€), i l’altre 10%, 7.000€, a càrrec de l’Ajuntament. Les obres es duran a terme dins el 2021.

La batlessa de Ferreries ha expressat que “es tracta d’una actuació necessària i important, per salvaguardar un bé singular del patrimoni històric de Ferreries, com és aquest pont de l’època de la primera dominació britànica de Menorca”, i ha subratllat la importància de l’acció del voluntariat local, i de la col·laboració entre administracions, per dur a terme projectes d’interès general com aquest.

Pel conseller Miquel Àngel Maria, “era una obligació de les institucions evitar que amb aquest pont succeeixi el mateix que va passar amb el pont de Binimoti, quan a causa d’una resolució judicial que no hem entès mai, se’ns va denegar l’entrada a la finca de Binimoti per avaluar la situació del pont i plantejar una actuació d’urgència; aleshores no vam poder evitar el seu esbucament”. Maria també ha emfasitzat la importància de la col·laboració del Consell Insular amb els ajuntaments que, com el de Ferreries, fan esforços per a la preservació del patrimoni històric local.

El regidor Biel Janer i els Amics del Camí d’en Kane coincideixen que aquesta restauració, a més de ser important per la salvaguarda del patrimoni històric, posa en valor la tasca de recuperació progressiva de l’ús públic del camí d’en Kane. Aquest pont està situat enmig d’un tram del camí de gran bellesa, que ja és de titularitat municipal, i la seva conservació permet que tot aquest tram de camí continuï essent transitable a peu, per al gaudi de la gent de Ferreries i els visitants.

Notícies relacionades

L’ocupació, eix temàtic del II Fòrum Menorca Illa Jove

El pròxim dijous 28 a les 19 h de gener tindrà lloc el II Fòrum Menorca Illa Jove: L’OCUPACIÓ que volem

Estratègia Menorca 2030, el full de ruta per descarbonitzar el sistema energètic de l’illa

Es tracta del document que descriu les iniciatives que s'impulsen o s'impulsaran en el futur a l'illa per fer la transició energètica i assolir el 2030 el 85% de cobertura elèctrica amb renovables